Condensación B-E

Mexico, 1998

For clarinet in B y Bass Clarinet, flute, violin, alto, chelo and percussion.

 

There are two basic types of subatomic particles, fermions and bosons. Fermions are antisocial and individualistic particles, which are combined in order to create matter. Bosons are the particles that have the essential energetic forces needed to create matter. In a Bose-Einsteint Condensation, bosons are the particles in charge to make matter behave (either suddenly or gradually) into an ordered unity.
During various years I have been researching about quantum theory of sound. The results of my work have led me further than the realization of a purely analytic and rational thesis ; quantum theory has had a clear influence in my musical ideas. Condensation B-E is an instrumental composition for a chamber instrumental sextet, and in this composition I have tried to express my aesthetic thinking in relation to different ideas that come from quantum theory, such as the correlative and complementary continuous and discontinuous aspects of matter, the principle of indeterminacy, the principle of interconnection between atomic particles, quantum leaps, etc. In Condensation B-E I have given a leading role to the wind instruments, that is, to the flute and clarinet. Through the spectral analysis of different sounds of these two instruments, I deducted different groups of sounds, from which I developed melodic and harmonic material for the piece. On the other hand, the string trio and the percussion are the instruments in charge to create the fusion, that is, to give coherence and form to the music material developed with the wind instruments. It is important to mention that in my composition work I have been particularly concerned about the musical aspect of timber; the ambiguity and the imprecision in the formalization of this element converts it into a rich source of expression. The exploration and development of the timber aspect from the different instruments in Condensation B-E has as its main objective to unify the two must important polar elements in music: the frequency and the time domains. We composers have always had a big difficulty in establishing connections between theses two realms, and timbre (an element that has quantum qualities) can become a tool through which we will be able to create a more complex and integral musical language, an element which will become electromagnetic energy that will unify and order the different sound particles through a Condensation B-E.
This composition was commissioned by the “Festival Internacional Cervantino” and written for the ensemble ONIX.


Condensación B-E

México, 1998

Para clarinete en B y clarinete bajo, flauta, violín, viola, violonchelo y percusión.

 

Las partículas en el mundo de la naturaleza son de dos tipos básicos, los fermiones y los bosones. Los fermiones son las particulas antisociales e individualistas que se combinan para crear la materia. Los Bosones son las partículas que llevan las fuerzas energéticas indispensables para la cohesión de la materia...En un Condensado Bose-Einstein, los bosones son las particulas encargadas de que la materia se comporte repentinamente o gradualmente en una unidad ordenada.

Durante varios años he investigado acerca de la teoría cuántica del sonido. El resultado de mi trabajo ha ido más allá de la realización de una tésis puramente analítica y racional; la teoría cuántica ha tenido una clara repercusión en mi pensamiento musical. Condensación B-E es una composición instrumental para un sexteto de cámara mixto (flauta, clarinete, violín, viola, violonchelo y percusión), mediante la cuál he intentado cristalizar mis ideas estéticas ligadas a diferentes ideas cuánticas, tales que la complementareidad entre el aspecto contínuo y discontínuo de la materia, lo indeterminado, el principio de la interconección de partículas atómicas, etc. En Condensación B-E, le he dado un papel protagónico a los dos instrumentos de aliento, la flauta y el clarinete. Mediante la realización de análisis espectrales de diferentes sonidos de ambos instrumentos, deduje distintos grupos de sonidos a partir de los cuales desarrollé el material melódico y armónico de la pieza. Por otro lado, el grupo de cuerdas y la percusión han sido los instrumentos encargados de fusionar y de catalizar el material musical desarrollado a partir de los espectros de los dos instrumentos de aliento. Es importante mencionar que en mi trabajo de composición de los últimos años me he preocupado por desarrollar principalmente el aspecto musical del timbre; la ambiguedad y la imprecisión en la formalización de éste elemento, lo convierten en una rica fuente de expresión. La exploración y el desarrollo del aspecto tímbrico de los distintos instrumentos de Condensación B-E, tiene como objetivo principal unificar los dos elementos polares más importantes en la música: el aspecto de la frecuencia y el aspecto temporal. Los compositores siempre hemos tenido dificultad en establecer puentes de conexión entre éstos dos mundos, y el timbre (un elemento de carácter cuántico), podría convertirse tal vez en una herramienta atravez de la cual podamos lograr la creación un lenguaje musical complejo e integral, en una energía electromagnética que unifique y ordene a las distintas partículas sonoras atravez de una Condensación B-E.