SL-9
Vancouver Canada 1994
for digital tape
Sl-9 is named after the comet that hit Jupiter in 1994. This piece was made with granular synthesis techniques in Simon Fraser University electroacoustic studio, with Barry Truaxs granular synthesis system (The DSP DMX-1000 controlled by a PDP Micro 11). The samples used for the time granulation were popping sounds of fire, drops of water, and the ocean. The structure of the piece was influeneced by the idea of the begining of life in a planet thanks to the accident of a comet crashing into it (the comets are made out of water, an element which will probably bring life to it). The sounds of fire (which evoke the explosion), and the sounds of water drops were very short (between 100 and 300 milliseconds), they were stretched with time granulation in order to create processes where we discover the micro internal structure of these sounds. The micro processes of sound are used as a metaphor about the chemical processes triggered by the explosion of a comet with a planet that will develop organic life. This piece was mixed down at SFU studio with an 8 track recorder.
For more information on this piece, see also (in french):
LA COMPOSITION MUSICALE À TRAVERS UNE CONCEPTION QUANTIQUE DU SON
SL-9
Vancouver Canada 1994
para cinta digital
SL-9 es un título tomado del
nombre del cometa que chocó contra Juputer en 1994. Esta pieza fué
hecha con técnicas de síntesis granular en el estudio electroacústico
de la universidad de SFU en Vancouver Canada, por medio del uso del sistema
de síntesis grnular de Barry Truax (PODX system). Los muestreos utiliszados
para la granulación temporal fueron sonidos de crepitaciónes
de fuego, gotas de agua y el oceano. La estructura de la pieza fué
influenciada por la idea de que el comienzo de la vida en un planeta fué
originado por el accidente del choque de un cometa (los cometas están
hechos de agua, un elemento que probablemente traera vida en el planeta).
Los sonidos de fuego (que evocan la explosión), y los sonidos de las
gotas de agua eran muy cortos (entre 100 y 300 milesimas de segundo), estos
fueron estirados por granulación temporal para así crear procesos
en los que descubrimos la micro-estructura interna de los sonidos. Los micro-procesos
del sonido son usados como una metáfora sobre los procesos químicos
iniciados por la explosión de un cometa con un planeta que dessarrollaría
vida orgánica. Esta pieza fué mezclada en el estudio de SFU
con una grabadora de cintas de 8 canales.
Para mas información de esta obra, ver también (en frances):
LA COMPOSITION MUSICALE À TRAVERS UNE CONCEPTION QUANTIQUE DU SON