Urform Piano

For two digital tracks 10:00 Mexico City 2020

 

Urform Piano

 

Writer and scientist Johan Wolfgang Von Goethe (1749-1832), conceived a morphology science providing a method that would make evident pure phenomena in nature (Urphänomene), making intuitive laws behind the perceptive forms and living nature formations, through a disciplined perception. Goethe studied the diverse forms of plants and animals, their transformation and development, searching for the necessary laws to understand them starting from the Urformen concept, which means original, primordial and archetypical ideal forms, based in the perception and not in abstract ideas. These ideas originated starting from an epistemologie based in aesthetics and art.


The concept of Urform connects me in a direct way with the Schaefferian sound perception phenomenology, and from there, with the perceptual study of the different characteristics of a sound source, equivalent to a plant or an animal. In this case, it is about the Piano Forte and its characteristic sounds, strings stroked by hammers, short or long sounds but always resonant that can create different combinations of melodies, chords, trills, scales, arpeggios, etc. Also, it is about any other type of feasible sounds in the Piano, starting from its acoustic structure, like strokes and strumming directly in the strings or in its wooden box with any kind of artifacts (percussion sticks, etc.).
Starting from this Urform ideal, we can think not only on the primordial and archetypical form of each one of the characteristic sounds of the Piano (Urform short note, Urform Chord, Urform Trill, etc), but also on the idea of the Piano Forte itself, an archetypical form of the global instrument with all its potential and possibilities, starting from these original forms and their possible developments and sonic unfolding’s.


Let’s think of the ideal original forms in nature, for example, leaf ribs, that although they are always very different form each other, they have a basic common Urform, an origin that makes them all leafs. Searching for this essence, for this holistic Urform of the Piano Forte, is the point of departure of this work, thanks to all the phenomenological work of perceiving and intuiting of all the micro original forms of the pianistic sounds that conform this macro Urform, giving way out to one work (this one) out of millions of other possible works, but that is conformed in a very particular way, thanks to this profound inquiry of the infinite metamorphoses of the natural piano forms, expressed in agreement with a rule: the intern relation of the forms based in one only archetype, its Urform.

Urform Piano won and Honorific Mention in the ZKM Gigahertz Prize 2023

 

 

El escritor y científico Johan Wolfgang Von Goethe, concibió la ciencia de la morfología para proveer un método que hiciera evidentes los fenómenos puros en la naturaleza (Urphänomene), haciendo intuitivas las leyes necesarias detrás de las formas perceptibles y la formación de la naturaleza viviente, a través de una percepción disciplinada. Goethe estudió las diversas formas de plantas y animales, su transformación y desarrollo, buscando las leyes necesarias para determinarlas a partir del concepto Urformen, que significa formas originales, primordiales, arquetípicas e ideales, basándose en la percepción y no en ideas abstractas. Estas ideas se originaron a partir de una epistemología basada en la estética y el arte.

El concepto de Urform me conecta de manera directa con la fenomenología Schafferiana de la percepción sonora, y a partir de ella, con el estudio perceptual de las distintas características de una fuente sonora, equivalente a una planta o a un animal. En este caso se trata del piano forte y de sus sonidos característicos, cuerdas percutidas por martinetes, sonidos cortos o largos, siempre resonantes, y que en sus distintas combinaciones pueden crear melodías, acordes, trinos, escalas y arpegios, etc. También se trata de cualquier otro tipo de sonidos factibles en el Piano a partir de su estructura acústica, como golpes y rasgueos directamente en sus cuerdas, o en la caja de madera que las contiene, con cualquier tipo de artefactos (baquetas de percusion, etc).

A partir de esta idea de la Urform podemos pensar no solo en la forma primordial y arquetípica de cada uno de los sonidos característicos del Piano (Urform nota corta, Urform Acorde, Urform Trino, etc), sino de la idea de Piano Forte en sí, en una forma arquetípica del instrumento global con todo su potencial y posibilidades a partir de estas formas originales y de sus posibles desarrollos y desdoblamientos sónicos. Pensemos en las formas ideales originales en la naturaleza, por ejemplo, en las nervaduras de las hojas de las plantas, que aunque son simpre distintas tienen una Urform en común, un origen que las hace a todas hojas. La búsqueda de esa esencia, de esta Urform holística e ideal del Piano Forte, es el punto de partida que da origen a esta obra, gracias al trabajo fenomenológico de percibir e intuir todas las pequeñas formas originales de los sonidos pianisticos que conforman esta macro Urform, dando salida a una obra de millones de otras obras posibles, pero que se conforma de manera particular gracias a una indagación profunda de las metamorfosis infinitas de las formas de la naturaleza del piano, expresadas de acuerdo a una regla: la realción interna de las formas basadas en un solo arquetipo.

 

Urform Piano ganó una mención honorífica en el Gigahertz Prize del ZKM en 2023