Radiografías - Radiographies

Technique: Frottage, Strokage over a vertical piano harp with fabriano and rice paper.

2016 - ] entre [. Le Laboratoire Galery. México City. 2017 - MACO Art Fair Mexico City.

Radiografías Action in Le Laboratoire. Manuel Rocha Iturbide and Roberto Turnbull.

A broken vertical piano to whom I made a kind of autopsy, depriving it of all its internal mechanisms except for its harp, its osseous structure. To this empty piano that cant be played in a traditional way I performed metaphorical radiographies placing different kinds of paper the size of the harp and executing frottages (technique consisting of rubbing with carbon, graphite, etc. over an uneven surface) and strokage (same technique described before but instead of rubbing, striking the surface of the harp with percussion soft mallets coated with graphite powder). The graphic results of these processes are something like photographic images that reminds us of the Christ Holy Shroud. To generate theses images, it was necessary to put into vibration the piano skeleton, rubbing and striking the strings with pieces of carbon, and mallets coved with graphite. At the end, we still found ourselves with an empty piano, but now with a sonic and visual memory of the actions that made it resonate.

Radiographies I and II were preformed in the Le Laboratoire Galery incollaboratrion with Roberto Turnbull, while the Radiographies III fo IX were performed at the MACO Art Fair.

 

Radiografía I - Rice Paper. 90 x 180 cm. Manuel Rocha Iturbide and Roberto Turnbull.

 

Radiografía II - Rice Paper. 90 x 180 cm. Manuel Rocha Iturbide and Roberto Turnbull.

 

Un piano de pared descompuesto al que se le ha efectuado una especie de autopsia desproveyéndolo de todos sus mecanismos internos salvo de su arpa, su estructura “ósea”. A éste piano vacío que ya no puede ser tocado de manera tradicional se le han efectuado radiografías metafóricas colocando distintos papeles del tamaño del arpa y realizando frottages (técnica que consiste en frotar un lápiz o pedazo de grafito o carbón sobre un objeto) y golpages (misma técnica descrita anteriormente pero a partir de golpes con baquetas de percusión cubiertas de grafito o carbón en polvo). Los resultados gráficos de estos procesos son especies de imágenes fotográficas que nos recuerdan al sudario de Jesucristo (el manto con el que fue cubierto después de morir en la cruz que fijó su cuerpo). Para generar estas imágenes, fue necesario volver a hacer vibrar el esqueleto del piano, frotar y golpear sus cuerdas con pedazos de carbón, de grafito y baquetas. Al final nos volvimos a quedar con el piano vacío, pero junto con una memoria sónica y visual de las acciones que lo han hecho resonar.

Las Radiografías I y II fueron realizadas en la galería Le Laboratoire en colaboración con Roberto Turnbull, mientras que las Radiografías III a IX fueron hechas en la Feria de Arte MACO.

 

 

Radiografía III - Fabriano. 100 x 70 cm. Manuel Rocha Iturbide.

Radiografía IV - Fabriano. 50 x 70 cm. Manuel Rocha Iturbide.

Radiografía V - Fabriano. 100 x 70 cm. Manuel Rocha Iturbide.

Radiografía VI - Rice Paper. 50 x 98 cm. Manuel Rocha Iturbide.

Radiografía VII - Rice Paper. 100 x 196 cm. Manuel Rocha Iturbide.

Radiografía VIII - Rice Paper. 100 x 196 cm. Manuel Rocha Iturbide.